Gary Dalton od 2005 pracuje jako projektant plakatów filmowych w Empire Design. Zaczynał swoją karierę od stanowiska Junior Designer. Obecnie pełni funkcję Dyrektora Artystycznego. Jest odpowiedzialny za projekty plakatów do filmów z Danielem Craigiem od czasu „Quantum of Solace”.
Przemek Bartnik: Zapisałeś się w niezwykle bogatej historii plakatów do Jamesa Bonda, które same w sobie uważane są przez fanów za dzieła sztuki. Pamiętasz jakie uczucia towarzyszyły Ci przy tworzeniu pierwszego? Byłeś przerażony czy po pracy z filmami Tarantino podszedłeś do tego na spokojnie?
Gary Dalton: Spełnieniem marzeń było wybranie jednego z moich projektów do kampanii plakatowej na temat „Quantum of Solace”. Jak sam dobrze wiesz, plakaty do filmów o Jamesie Bondzie stały się kultowe na przestrzeni lat i jako fan czułem ogromny zaszczyt być małą częścią tej historii dzięki pracy, którą stworzyłem w Empire Design. W Empire pracujemy nad wieloma dużymi tytułami i mamy cudownych projektantów, którzy wspólnie tworzą wspaniałe plakaty dla klientów, co pomaga uspokoić presję na ciebie podczas wymyślania koncepcji. Praca nad filmami Tarantino była moim kolejnym marzeniem i ogromną ilością zabawy. Bez stresu! Byłem tylko trochę zmartwiony, że dołączyłem do zespołu chwilę po tym, jak tworzyli plakaty do „Kill Bill”. Chętnie popracowałbym też nad tym filmem.
Przemek Bartnik: W filmie „SPECTRE” jest scena, która wyraźnie została zainspirowana Twoim plakatem (pęknięcie na szybie tworzące znak SPECTRE). To nie mógł być przypadek. Jakie to dla Ciebie uczucie? Czy twórcy konsultowali z Tobą ten temat?


Gary Dalton: Zauważyłem tę scenę i krzyknąłem „Woah!”. To super! Niestety nie mam pojęcia, czy twórcy filmu inspirowali się moim plakatem, czy już wcześniej wpadli na pomysł aby umieścić ją w filmie. To był teaserowy plakat będący zapowiedzią tytułu, więc mieliśmy tylko niewielką ilość informacji na temat fabuły. Fajnie jest jednak pomyśleć, że mój plakat ich zainspirował!
Przemek Bartnik: Które ze starszych plakatów do Bonda podobają Ci się najbardziej?
Gary Dalton: „Zabójczy widok”. Uwielbiam projekt i graficzne poczucie stylu w tym plakacie
.

Przemek Bartnik: Który ze stworzonych przez Ciebie plakatów do Bonda lubisz najbardziej?
Gary Dalton: Hmmmm… jeśli muszę jakiś wybierać to chyba teaser poster do „Skyfall”.

Przemek Bartnik: Czy interesujesz się alternatywnymi, nieoficjalnymi plakatami filmowymi? Czy czasami sam tworzysz nieoficjalne plakaty? Czy ze względu na Twoją prace i zobowiązania prawne nie możesz tego robić? Pewnie to głupie pytanie z uwagi na fakt, że możesz to robić oficjalnie, ale chodzi mi o sytuację, gdy bardzo lubisz jakiś film i wpadasz na pomysł plakatu, który byłby do niego doskonały, a Empire Design nie ma podpisanego kontraktu z dystrybutorem.
Gary Dalton: Przez lata moją uwagę przykuło sporo alternatywnych plakatów. Oczywiście istnieje ogromna ilość talentów z pasją do plakatów filmowych. Sam jeszcze takiego nie zrobiłem, chociaż było kilka filmów, na które miałem pomysły… Jestem pewien, że prędzej czy później wejdę w to.
Przemek Bartnik: Będąc twórcą oficjalnych plakatów i mając tym samym zasięg na cały świat, musisz mierzyć się również z ich krytyką. Czy śledzisz opinie na ich temat? Jak sobie z tym radzisz?
Gary Dalton: Wszyscy uwielbiamy trochę pochwał, ale uważam, że krytyczne opinie są dla projektanta niezbędne. Zwłaszcza we wczesnych rundach twórczych. To duża praca do wykonania zarówno ze strony twórcy jak i klienta.
Przemek Bartnik: Czy masz jakieś rady dla twórców plakatów takich jak ja?
Gary Dalton: Zawsze staraj się tworzyć plakat, którego publiczność nie spodziewałaby się zobaczyć. Masz mniej niż sekundę, aby przyciągnąć ich uwagę. Przyciągnąć ich, aby przyjrzeli się uważniej. Szczególnie w przypadku Instagrama i innych platform społecznościowych w dzisiejszych czasach tak ważne jest, aby przyciągać wzrok. Kiedy podchodzę do briefu, zawsze będzie to coś, co staram się osiągnąć, a także dążenie do trafienia w kluczowe punkty potrzeb klienta…
//
(Zadałem jeszcze jedno ważne dla mnie pytanie, ale Gary obiecał, że wróci do niego trochę później. Jestem bardzo ciekawy Jego odpowiedzi: Jak wyglada proces tworzenia plakatu do Bonda? Pracujesz sam? Dostajesz jakieś wytyczne od klienta? Czy możesz mi zdradzić jakiego rodzaju są to wymagania?)
//
Bardzo dziękuję za Twoją pracę.
Przemek Bartnik
jamesbond.com.pl
Gary Dalton has been working as a movie poster designer at Empire Design since 2005. He started his career as a Junior Designer. Currently, he is the Artistic Director. He has been responsible for poster design for films with Daniel Craig since „Quantum of Solace”.
Przemek Bartnik: You are enrolled in the incredibly rich history of James Bond Posters, which are considered works of art by many fans. How did you feel when you created the first one? Were you stressed or after working with Tarantino movies you approached it calmly?
Gary Dalton: It was a dream come true to have one of my designs chosen for the poster campaign on quantum of solace. As you know, the bond posters have become iconic over the years and as a fan, it felt like a huge honour to be a small part of that history with the work I created at Empire Design. We work on a lot of big titles at Empire and have a wonderful collection of designers collectively producing great posters for the clients, which helps to calm the pressure on yourself when coming up with the concepts. Working on the Tarantino films was another dream of mine, a huge amount of fun. No stress!I was just a bit gutted I joined a little after Empire worked on Kill Bill. Would have loved to have worked on that film.
Przemek Bartnik: In the SPECTRE movie, there’s a scene inspired by your poster and it couldn’t be a coincidence. How do you feel with it? Has any of the creators consulted this with you?


Gary Dalton: I noticed that scene and was like Woah! That’s cool! I have no idea if it was inspired by or was already going to be in the film unfortunately. That poster was a title announcement teaser poster, so we had only a small amount of information on plot to go on. It’s cool to think it was inspired by it though!
Przemek Bartnik: Which older Bond posters do you like the most?
Gary Dalton: „A View To a Kill”. Loved the design and graphic feel of this.

Przemek Bartnik: Which of your Bond posters tamp do you like the most?
Gary Dalton: Hmmm i’d have to say the Skyfall teaser if I had to pick any…

Przemek Bartnik: Are you interested in alternative, unofficial movie posters? Are you watching them? Do you sometimes create alternative, unoficial movie poster or due to your official work and legal obligations you cannot do it? Although it’s probably a bit of a stupid question, since you can do it officially 🙂 But I mean, for example, a situation when you like a movie very much and you have an idea what a poster would be great for it.
Gary Dalton: A quite a few of alternative posters have caught my eye over the years. There’s obviously a huge amount of talent out there with a passion for film posters. I haven’t yet done one myself, although there’s been a few films that I’ve had ideas for… I’m sure I’ll dive in soon or later.
Przemek Bartnik: As a creator of official posters and thus having a global reach, you also have to face criticism. Do you follow the feedback on them? How do you deal with it?
Gary Dalton: We all love a bit of praise but I find critical feedback, essential as a designer. Especially, in the early rounds of creative. It’s very much a collaborative effort with the client.
Przemek Bartnik: Do you have any advice for poster makers like me?
Gary Dalton: Always try and create a poster that the audience wouldn’t expect to see. You’ve got less than a second to grab their attention, to pull them in for a closer look. Especially, with Instagram and other social platforms nowadays it’s so important to be eye catching. When I approach a brief, this will always be something I try and achieve, as well as aiming to hit key points of the clients needs…
//
(I asked one more important question, but Gary promised to come back to it later. I am very curious about the answer:
Przemek Bartnik: What is the creation process for Bond posters looks like? Are you working on the poster yourself? Do you get any guidelines from the client and can you tell me what type of requirements/guidelines these are?)
//
Przemek Bartnik: Thanks very much for your work.
Przemek Bartnik
jamesbond.com.pl
